Dette nettstedet oppdateres ikke lengre. Du ser nå en arkivert versjon. This website is no longer being updated. You are viewing an archived version.

Fortsett til innholdet. | Gå til navigasjonen

Norwegian-American Scientific Traverse of East Antarctica

Side-alternativer

Effektiv kulde

by Stein Tronstad — sist endret 22.02.2009 - 23:01

I vindstille og med sola høyt på himmelen kan -30º C føles ganske behagelig, og til og med -40º C kan være levelig. En kuling kan forandre de 40 gradene til et frådende uhyre.

Sted: ”NUS08-7”, 74º 07’ S, 1º 36’ Ø, 2700 m.o.h.
Vær: Klart, -42º C, stiv kuling 14 m/s

I dag hadde vi den noe tvilsomme fornøyelsen av å møte uhyret. For de av oss som jobbet ute, fikk begrepet ”effektive kuldegrader” en svært konkret betydning.  Effektive kuldegrader er en beregnet størrelse som er ment å si noe om samlet virkning av temperatur og vindstyrke på bar hud. Mer vind betyr at mer kald luft farer over huden.  Dermed ledes mer av kroppsvarmen bort enn i vindstille.  De ”effektive kuldegradene” forteller hvilken lufttemperatur denne kjølevirkningen ville svare til på en vindstille dag.  I dag hadde vi en lufttemperatur på -42º C og vind av kulings styrke som slo seg sammen i en effektiv kulde på -65º C.  Dagen var altså like avkjølende som en vindstille dag med 65 kuldegrader.  Under slike forhold vil all bar hud få frostskader i løpet av få minutter, om ikke sekunder.  Full dekning av alle kroppsdeler, også ansiktet, er påkrevd ved utearbeid.

Beltevognene slapp heller ikke unna.  Vinden pisket opp kraftig snøfokk som trengte seg inn gjennom alle åpninger, sprekker og rifter – inkludert luftinntakene og eksosrørene på Webastovarmerne.  Dermed var vi ute av stand til å forvarme motorene i dag tidlig, og måtte til med byggtørker og vindskjermer for å komme noen veg.  Først etter åtte timers arbeid hadde vi alle fire kjøretøyene i gang, så avreisen fra forskningsstopp 7 ble nesten en hel dag forsinket.  (Rapporten om forskningsaktivitetene her på ”NUS08-7” ble også forsinket, men dere får den i morgen.)

For å ta igjen tapt tid og for å unngå å stoppe motorene mens kulingen vedvarer, har vi fortsatt å kjøre gjennom natten til torsdag.. Det var den første på traversen som virkelig fortonte seg som natt – ikke veldig mørk, for sola var bare så vidt under horisonten i fire timer, men heller som en palett av bleke pastellfarger, med et eget, drømmelikt skjær.  VI har sett innlandsisens vinterdrakt, og det er tid for å dra ned.


11feb

Motorgjenoppliving i 65 effektive kuldegrader.  Foto: Stein Tronstad/Norsk Polarinstitutt

Syndication
Atom
RDF
RSS 2.0
Powered by Quills
 

Personlige verktøy